Rieka Zrmanja - po stopách Winnetua

26.12.2007
rieka-zrmanja-po-stopach-winnetuaChorvátske prírodné krásy mám dodnes poprepájané s filmami o Winnetuovi zo šestdesiatych rokov minulého storočia. Veď nič neurobilo týmto miestam väčšiu reklamu, ako práve tieto filmy. Mená ako Paklenica, Krka a Plitvice sú notoricky známe, ale teraz sa vyberieme na výlet do menej známych miest. Na rieku Zrmanju, ktorá si zahrala jednu z hlavných úloh vo viacerých filmoch, keď na jej brehu postavili filmári kulisy puebla Apačov.
          Toto miesto nepatrí medzi najnavštevovanejšie a preto ho budete ťažko hľadať na prvých stranách turistických sprievodcov. Skutočnosť, že práve na tejto rieke natáčali Winnetua som zistil náhodou. Už dávno som pri pozeraní obrázkovej knižky natrafil na peknú fotku kaňonu rieky, ktorá mi bola povedomá. Mal som doma ešte niekde pár starých pohľadníc z filmu a pri porovnaní bolo všetko jasné.

Z filmu Winnetou a Old Surehand.

Do Chorvátska sme vyrazili až začiatkom októbra. More už nebolo najteplejšie a tak sme sa vybrali pokrstiť novú gumenú Pálavu na rieku Zrmanju. Ako východisko sme zvolili mestečko Obrovac, ležiace na oboch brehoch rieky. Tu sme sa pohodlne nalodili a vydali sa najprv proti prúdu. V týchto miestach tu už moc silný prúd nie je , je to vlastne akýsi morský záliv, aj voda je už premiešaná s morskou.
          Po niekoľkých kilometroch veslovania sme prišli k vodopádu. Na brehoch stáli zrúcaniny starých mlynov. Podarilo sa nám preniesť loď po brehu nad vodopád a pokračovali sme ďalej. Tu, kde sa motorové člny už nedostanú, vytvorila rieka nádhernú prírodnú scenériu. Rastie tu bujná vegetácia napájaná z rieky. Takto sa kaňon stáva akousi oázou v polovyprahnutej krajine.

Prvý krát v živote sme videli párik fosforovo lesklých modrozelených rybárikov. Po chvíli veslovania sme zase pozorovali kormoránov čiernych. Nedotknutá príroda sa po pár kilometroch skončila pri priehradnom múre prečerpávacej elektrárne.
          Za pár dní sme boli v Obrovaci zas. Tentoraz sme sa vydali preskúmať dolný tok rieky. Neprišli sme až k ústiu. Boli už krátke dni a museli sme šetriť čas na návrat. Spravili sme si však výlet na okraj kaňonu rieky. Zlákal nás k nemu divný kríž, viditeľný už od hladiny rieky.
          Keď sme prišli bližšie, zbadali sme to, v čo sme tajne dúfali - indiánsky totem. Bol čerstvo natretý, takže nie sme jediní, kto má podobné myšlienky... Zbytky puebla sme nenašli. Vyšli sme na breh o dve zátačky skôr. Možno nabudúce, aspoň máme dôvod sa tu vrátiť.
          Tretí deň na Zrmanji sme venovali jej hornému toku. Na veľké prekvapenie sme zistili, že sa tu dokonca organizuje rafting. Rieka tu v mieste sútoku s riekou Krupou vytvára niekoľko vodopádov. Objavili sme naozaj nádherné miesta a určite sa tu ešte vrátime dokončiť prieskum. Za zmienku stojí aj kaňon riečky Krupy. Ten sme už tiež nestihli prejsť celý, tak niekedy nabudúce...

Zrmanja poniže sútoku s riečkou Krupou.

Info:
Rieka Zrmanja sa nachádza na strednom Jadrane. Najväčšie mesto na pobreží je Zadar, asi 40 km od Obrovaca, ktorý je na brehoch rieky. V sezóne tu organizujú vyhliadkové plavby k ústiu rieky do Novigradskeho mora (neďaleko Maslenického mostu).
Dobrým východiskom na túru do povodia rieky Zrmanie by mohol byť aj Starigrad-Paklenica, vzdialený asi 30 km od Obrovaca. V letných mesiacoch, keď je nízky stav vody sa rafting neorganizuje.

Fotky Rieka Zrmanja - po stopách Winnetua

RE: Rieka Zrmanja - po stopách Winnetua
Janka 15.05.2008
Poznám tie filmy Vinnetua, pretože som vyrastala vtých rokoch a stýmito filmami, ktoré dodnes obdivujem. verím že sa raz dostanem nielen na Plitvice ale aj rieku Zrmanja a moje srdce bude búchať priamo v tejto prírode, aj keď samozrejme naša príroda, ktorú mám najbližšie a dennodenne behám po jej kopcoch a zákutiach je pre mňa najkrajšia a najbližšia. Zamilovaná som však do prírody na celom svete....

Jana (briestenska.jana@gmail.com, briestensk@post.sk) - 12.08.2010
tak to uz ano ! :)

RE: Rieka Zrmanja - po stopách Winnetua
Milan (m.kusyn@gmail.com) - 27.12.2012
My sme na Zrmanji našli miesto, kde sa natačali filmy. Z mesta Obrovac je to smerom po rieke asi 4 km na pravej strane. Velmi tažko sa to hladá. Jeto pri ceste asi 100 m nad riekou Zrmamjou alias Rio Pecos. Smeruje tam mala drevena tabulka "Pariževačka glavica" ale ak tam pridete, je tam velka tabula, ze sa tam tocil film.