Julské Alpy: Vodopád Peričnik

08.09.2015
julske-alpy-vodopad-pericnik

Jedným z najznámejších vodopádov na severnej strane Slovinských Álp je vodopád Peričnik. Leží v doline Vrata približne na polceste z Mojstrany k Aljaževmu domu. Dostať sa dá k nemu dvomi prakticky súbežnými trasami, buď nenáročným chodníkom pre peších po ľavom brehu potoka Bistrica, alebo lesnou cestou popri potoku z druhej strany. Tá je síce úzka a miestami len štrková, avšak dobre prejazdná a frekventovaná vďaka turistom smerujúcim pod Triglav. Obidva prístupové varianty pokračujú až na koniec doliny k Aljaževmu domu a sú medzi sebou navzájom poprepájané viacerými mostíkmi.

Strážkyne_mosta

Asi 6km od dediny Mojstrana sa v doline nachádza Koča pri Peričniku, pri ktorej je aj malé parkovisko. Odtiaľ je to k vodopádu už len kúsok, rovno za nosom. Po pár minútach stúpania sa pred nami objaví Slap Peričnik v celej svojej 52-metrovej kráse. Raritou tohto vodopádu je možnosť prejsť sa aj poza padajúcu vodu, čo mu dodáva punc jedinečnosti. Väčšina návštevníkov končí svoju púť na tomto mieste. Avšak Peričnik sa skladá z vodopádov dvoch. Tento je spodný. K tomu hornému vedie po ľavej strane spodného vodopádu strmý, úzky chodník. Zgornji slap je zmenšenou napodobeninou svojej predlohy. Má  len 16 metrov, zato v ňom však vidieť krásnu tyrkysovú farbu tunajších horských vôd. Takisto ho možno obísť dookola.

Naspäť k spodnému vodopádu treba zísť tou istou cestou, odtiaľ smerom k chate sa dá zbehnúť aj cez mostík a dole druhou stranou vodného toku. Chodníky sú zreteľne vychodené.

Väčšina ľudí sa pri vodopáde zastaví cestou z/na Triglav. Nám kamarátka odporučila vyhradiť si na to iný termín a vychutnať si dielo prírody do sýtosti a bez časového stresu. Bol to dobrý nápad, spolu s vychádzkou k nemu nám to zabralo viac ako 3 hodiny. Inak, vraj sa oplatí navštíviť Peričnik aj v zime, kedy padajúca voda zamŕza v podobe nespočetného množstva stalaktitov.